Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Judith - WaarBenJij.nu Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Judith - WaarBenJij.nu

Jakarta

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

18 Augustus 2013 | Indonesië, Batavia

Afgelopen dinsdag was Sicco jarig en dat hebben we natuurlijk gevierd. 's Middags zijn we naar Jakarta vertrokken waar we een week gaan verblijven. Na een autoreis van ongeveer twee uurtje kwamen we aan in Jakarta. We kwamen er aan toen het al donker was, dus we hebben eerst maar wat gegeten. 's Avonds gingen Rina, Sicco, Lala, Nola en ik uit om Sicco's verjaardag te vieren. Als eerst gingen we naar een bar. Hier hebben we wat gedronken en er kwamen nog wat andere vrienden langs. Later zijn we met iedereen naar een club gegaan waar een band optreden. Rond een uur of twee zijn we weer richting onze logeerplek gegaan. We verblijven bij vrienden, Wanda en Marnix en hun twee kinderen.

Woensdag ben ik samen met Sicco naar Kota gegaan. Dat is het oude Nederlandse gedeelte van Jakarta. We gingen naar Kota met het openbaar vervoer, de bus. Dat was erg grappig om te doen. In Kota aangekomen te zijn, zie je allemaal Nederlandse dingen terug. Zo staat er op het plein nog een oude oranje brievenbus met daarop: Brievenbus. We hebben wat rondgelopen op dat plein en zijn daarna wat gaan eten in het Batavia cafe. Op de menukaart stond onder andere, Ewrtensoep en een Uitsmijter. In het oude stadhuis zit een museum gevestigd over het oud Nederlandse gebied, maar helaas was het museum gesloten. Op de terugweg richting de bus kwamen we een man tegen die knipte je gezicht na. Dat leek me wel leuk om te doen. Na vijf minuten was hij klaar en het lijkt ook echt op mijn gezicht. Weer in de bus zijn we halverwege uitgestapt en naar de shoppingmall, Grand Indonesia gegaan. Want hier waren Rina, Dimas en Tiara ook. Nadat we Rina en de rest gevonden hadden, zijn we nog even wezen winkelen in de shoppingmall. Als eerst gingen we naar Forever 21, waar ik een super leuk jurkje heb gekocht. Ook ben ik nog naar een typisch Indonesische winkel geweest en daar heb ik nog wat souverniertjes gekocht. In de shoppingmall hebben we ook gegeten, namelijk sushi.

Donderdag zijn we naar de bioscoop geweest in één van de vele shoppingmalls in Jakarta. Ik ben samen met Tiara naar de film: Street Dance All Stars geweest en Sicco ging samen met Dimas naar Red 2. Het was een hele leuke film om te zien. Na de film hebben Tiara en ik nog even rondgekeken in de shoppingmall, maar die was zo'n mall met alleen maar dure merken, als Gucci en Guess. Daarna zijn we naar een andere shoppingmall gegaan, waar vrienden van Sicco en Rina een eigen winkel hebben. Eerst hebben we even in hun winkeltje rondgekeken en daarna zijn we wezen uiteten. Na het eten zijn we naar chok en monika hun huis gegaan. Onderweg zijn we even gestopt om Martabak te halen. Dit is een soort cake met heel veel suiker en boter. Daarnaast komen er ook nog noten en hagelslag bij op. Het is echt super lekker, maar het is nou niet echt gezond of zo. Bij chok en monika thuis hebben we het martabak opgegeten en nog wat andere zoete dingen. Na een paar uurtje zijn we weer naar huis gegaan.

Vrijdag was het vroeg opstaan, want we gingen naar Bogor. In Bogor hebben we Botanische tuinen bezocht. Er waren bomen van over de hele wereld. Alleen het was die dag echt super warm. We liepen dus van schaduw naar schaduw. Het was een heel erg mooi park om te zien en ik heb ook veel foto's gemaakt. Na de tuinen zijn we weer terug naar Jakarta gegaan en hebben we een oude tante bezocht. Deze mevrouw kon zelfs ook nog wel wat Nederlands praten. Er kwam ook nog wat familie van die mevrouw langs en één van haar dochters werkt als journaliste. Dat was wel erg grappig en ik heb nog even met haar gepraat. Ook liet ze me een artikel zien, die ze over haar moeder had geschreven. Na het bezoek werd er natuurlijk nog een foto gemaakt en zijn we daarna nog even naar een shoppingmall in de buurt gegaan, shoppingmall Pim. Eigenlijk alleen maar om even af te koelen. Het was namelijk de hele dag al erg warm. 's Avonds hebben we gegeten bij vrienden van Sicco en Rina, Mike. We hebben er heel erg lekker gegeten en op een gegeven moment zijn we weer naar huis gegaan.

Zaterdag had Rina een reunie van haar middelbare school, dus daar ging zij heen. Sicco, Dimas, Tiara en ik zijn naar de shoppingmall Grand Indonesia gegaan. Hier hebben we wat verjaardagscadeau's voor Rina gekocht, want ze is dinsdag jarig. Daarna zijn we naar de shoppingmall Pim gegaan, want naar deze shoppingmall zou Rina ook naar toe komen. Sicco, Tiara en Dimas gingen naar Timezone, een plek waar je allemaal spelletjes kan spelen. En ik ben door de shoppingmall wezen lopen en heb wat rondgekeken. Aan het eind van de middag zijn we weer naar andere vrienden van Sicco en Rina gegaan. Dit keer naar John en zijn vrouw. Eerst hebben we wat gesproken en daarna hebben we daar avondgegeten.

Vandaag is het zondag en onze laatste dag in Jakarta. Wat we vandaag precies gaan doen weet ik niet. Vanmiddag gaan we weer richting Pandeglang.

• 18 Augustus 2013 - 07:49

Hanneke:

Hey lieverd,
    Wat heb je weer een leuk stukje geschreven.
    Het wordt wel afkicken straks zonder al die shoppingmalls.

We whatsappen

Groetjes mama

• 18 Augustus 2013 - 11:56

Hanneke De Boer:

Hey Judith,

Eindelijk weet ik hoe ik je blog kan lezen.
    Wat geweldig dat je dit allemaal mee maakt.
    Het is ook erg leuk dat we op deze manier een beetje mee kunnen genieten van jouw reis.
    Geniet ervan en doe de groeten aan iedereen van ons!!!

Dikke kus;

Mark, Marion, Piet en Hanneke